Bronco Forum - Full Size Ford Bronco Forum banner

3G Dynamo Upgrade Uitwisseling Feiten. Als je aan 3G denkt, lees dan hier. *Bijgewerkt 21/01*

1 reading
488K views 426 replies 159 participants last post by  Tracy1705  
#1 · (Edited)
LEES DEZE VOLLEDIGE POST VOORDAT U VRAGEN STELT!!!
Moest dit topic starten omdat er veel verkeerde informatie en verwarring is over de 3G-alternator-upgrade. Dit is geen installatietopic, maar slechts een gids over waar u de alternator kunt krijgen die u nodig heeft, een bedradingsschema en de poelie-afmetingen. De meeste foto's en een deel van de tekst zijn met dank aan Ryan McCormick van FordFuelInjection.com. Ik hoop dat het goed met hem gaat, waar hij ook is.

Waarom 3G?
Omdat uw fabrieksalternator nauwelijks toereikend is voor uw truck, standaard.
Extra offroad-verlichting of een grote stereo-installatie?
U hebt een grotere alternator nodig!
Moet ik het u laten zien?
Image

En dat is het toerental van de alternator, niet het motortoerental. De alternator draait veel sneller dan de motor.
Alternator-toerental = motortoerental x krukaspoelie-diameter Ă· alternator-poelie-diameter.
87-92 is de blauwe lijn.
93-96 is de groene lijn.
78-86 is minder dan de blauwe lijn.

Er zijn 3 verschillende montagestijlen voor de 3G-alternator die als upgrade op andere voertuigen kunnen worden gebruikt:

Als u een 66-86 hebt, alles met V-snaren, of een 87-98 300 (4.9L) of 460 (7.5L): u hebt een draaipuntmontage met 8,25” oorafstand alternator nodig. Bestel een alternator voor een 93-96 E150 met een 4.9 en de High Output- of Rear A/C-optie. Op uw V-snaar-truck, kunt u er mogelijk ook een gebruiken die past op de 87-92 serpentine-opstelling (draaipuntmontage met 7,00” oorafstand), maar sommige kunnen pasproblemen hebben met de locatie van de smogpomp. De draaipuntmontage met 8,25” oorafstand kan worden verwisseld in:
1966-1986 V-snaar Mustangs
1966-1987 V-snaar Broncos/E-Series/F-series
1992-1997 4.9L & 7.5L Bronco/F-Series/E-Series
Andere V-snaar-voertuigen die zich kunnen aanpassen aan een 8,25” brede draaipuntmontage-alternator

Een breed-oor Taurus-alternator past ALLEEN op een 302 of 351W als het een V-snaar-opstelling is, omdat deze breder is dan een serpentine-opstelling.
Image

Als u een 87-92 302 (5.0L) of 351W (5.8L) hebt: u hebt een 2G-alternator.
Image

Image

Dit is een vroege serpentine-stijl. Deze kan alleen worden vervangen door een draaipuntmontage met 7,00” oorafstand alternator. Kleine beugelvrijmaking is vereist.
Image
Image

Deze is te vinden in de volgende auto's:
93-99 smal-oor non-DOHC Taurus
94-95 V8 Mustang
94-00 V6 Mustang
94-97 V6 T-Bird/Cougar
95-98 Windstar
91-94 V6 Lincoln Continental.

De vroege serpentine-auto- en truck-alternators op de site van Ryan zijn uitwisselbaar, maar de stekker en de laadbout zijn anders geplaatst om de bedrading beter op de beugel te laten passen. De draaipuntmontage met 7,00” oorafstand kan worden verwisseld in:
1987-1992 Broncos/E-Series/F-series
1966-1995 Mustangs
Andere voertuigen die een 7,00” brede draaipuntmontage-alternator gebruiken

Als u een 93-96 302 (5.0L) of 351W (5.8L) hebt: u hebt al een zijmontage 3G, maar een 95 ampère. U hoeft GEEN bedradingsboom te halen, want aangezien u al een 3G hebt, is het plug-and-play!!! Ik dring er sterk op aan dat u een grotere laadkabel en een mega-zekering aanschaft.
Voor een 130 ampère kunt u dat krijgen voor:
93-96 V8 Econoline met achterairconditioning of de High Output-alternatoropties
97-03 V6 Econoline E-Series of F-150
95-01 4.0 V6 Explorer of Ranger

bij uw lokale onderdelenwinkel voor minder dan eBay.
U hebt er een nodig voor late serp.-voertuigen.
De zijmontage kan worden verwisseld in:
1993-1997 5.0L, 5.8L & 7.5L Bronco/F-Series/E-Series
Andere voertuigen die een zijmontage-alternator gebruiken
Of u zou er een kunnen proberen te vinden in een sloopbedrijf.
Image
Image
Image

Een opmerking over het piepen van de riem: Sommige 3G-alternators creëren een extra grote belasting van de riem bij het starten van de motor. Er is een later onderdeelnummer soft-startregelaar waar u op kunt letten. Lees hier meer over hier. Met dank aan Fodder, SRWillis en silver70 voor de heads-up.

Stekkerklokken: Elke stijl kan de achterste stekkers op 3 verschillende manieren hebben geklokt om beter in hun verschillende voertuigen te passen. Ze passen nog steeds, ongeacht het klokken, maar u kunt de behuizingsbouten verwijderen en de achterkant opnieuw klokken om uw optimale positie te krijgen.

Bedradingsboom en laadkabels: De bedrading is heel eenvoudig. Ik geef er de voorkeur aan om de boom van bepaalde donorvoertuigen te pakken en deze vervolgens aan te passen als ze in goede staat verkeren. 94-95 Mustang GT's zijn mijn favoriet, omdat de laadkabel een geweldige lengte heeft. Veel bomen zijn online beschikbaar als u er geen kunt vinden die aan uw behoeften voldoet.
Image

Wanneer u overstapt op een 130 of hogere ampère 3G, hoewel u GEEN grotere laadkabel zoals een 2 Gauge nodig hebt, is het een geweldig idee. Kleinere draden/kabels kunnen niet altijd zo'n belasting aan en hebben de neiging om op te warmen, sommige tot het punt dat de draad smelt en een brand kan veroorzaken. ZORG ER ALTIJD VOOR DAT U een mega-zekering gebruikt die minimaal 15-25 ampère boven uw alternator-ampèrage is geclassificeerd.

Poelies: Voor poelies kunt u uw oude opnieuw gebruiken, waarvoor u soms een zeer kleine ring nodig heeft om als afstandhouder te gebruiken als deze in de 3G-behuizing wrijft, of u kunt een andere maat krijgen. Het hangt allemaal af van uw behoeften. Een kleinere poelie laat de alternator sneller draaien bij stationair toerental om maximale output te creëren. Een grotere poelie zorgt ervoor dat de motor hoger kan toeren zonder de alternator te snel aan te drijven. Grote 3G-alternators zijn veilig tot ~15.000 RPM max. Nogmaals, Alternator-toerental = motortoerental x krukaspoelie-diameter ÷ alternator-poelie-diameter.

Fabrieks-carburateurgebruikers: Als u een fabrieks-Ford-carburateur (Holley-model 4180) hebt met een draad die rechtstreeks op uw 1G-alternator op uw elektrische choke is aangesloten, haal dan een 12 volt elektrische choke voor een Holley 4160, P/N 45-223, en wissel deze uit. Sluit vervolgens de nieuwe choke aan op 12 volt met de sleutel aan.

Deze post wordt continu bewerkt naarmate er informatie verschijnt. Plaats eventuele fouten die u vindt, zodat dit HET topic kan zijn voor 3G-uitwisselingsinformatie.

#3 ·
DcSkater602 said:
hey a ? for ryan. How do i upgrade the 130 amp 3g to a 200 amp??

thanx in advance

DC
Je zult de dynamo uit elkaar moeten halen, het soldeer op 6 punten moeten verwarmen, de gelijkrichter van de wikkelingen moeten verwijderen, de nieuwe installeren en die erin solderen.

This post has been deleted
#6 · (Edited by Moderator)
fastpat said:
Ik heb een 4G-alternator voor een redelijke prijs gekocht, met wat de juiste bevestigingen lijken te zijn voor mijn '96. Afgezien van het versterken van de oplaadkabel en dergelijke, zijn er problemen? Er gaan geruchten dat het een 170 ampère unit is, weet iemand dat?
De 4G is niet SLECHT, maar het was een mislukking in vergelijking met de 3G.

De 3G is nog steeds Fords #1 alternator. Hoewel ze het tot een 7G hebben gemaakt, plaatst Ford de 3G tot op de dag van vandaag in voertuigen. Wanneer ze het beste willen dat ze ooit hebben gemaakt.

Ik heb nog nooit aftermarket onderdelen voor de 4G gezien, dus ik betwijfel of hij 170 ampère kan produceren.

#7 ·
Bronco Rob said:
Am i reading that right, the 93 Bronco's are a straight swap?
Ja, zelfs zonder grotere kabels....Ik heb het gedaan en Dogonmutt ook. We hebben er nog nooit een enkel probleem mee gehad. Toegegeven, de grotere kabels zijn beter en ik ben van plan om het opnieuw te bedraden zodat ik het meeste uit de upgrade kan halen, maar zoals het er nu uitziet werkt het prima en ik merkte een enorm verschil ten opzichte van de standaard 95 ampère.

#8 ·
Dustin said:
Ja, zelfs zonder grotere kabels... Ik heb het gedaan en Dogonmutt ook. We hebben er nog nooit een enkel probleem mee gehad. Toegegeven, de grotere kabels zijn beter en ik ben van plan het opnieuw te bedraden zodat ik het meeste uit de upgrade kan halen, maar zoals het er nu uitziet werkt het prima en ik merkte een enorm verschil met de standaard 95 ampère.
Niet om dom te klinken Dustin, maar heeft dit al het irritante "dimmen" verholpen? Het is voor niemand anders merkbaar, maar meestal in de winter, als ik de cabineventilator op hoog heb staan, met de lichten aan en de radio, en dan iets doe zoals een knipperlicht aanzetten, dimmen de dashboardverlichting en de radio-display met de knipperlicht. Niet genoeg om te denken dat ik andere problemen heb dan gewoon te veel stroom in gebruik.

#9 ·
Bronco Rob said:
Om niet dom te klinken Dustin, maar heeft dit alle irritante "dimmen" weggenomen? Het valt niemand anders op, maar meestal in de winter, als ik de cabineblazer op hoog heb staan, met de lichten aan en de radio, en dan iets doe als een knipperlicht aanzetten, dan dimmen de dashboardverlichting en de radio-display mee met het knipperlicht. Niet genoeg om te denken dat ik andere problemen heb dan gewoon te veel stroom in gebruik.
Ik zal hier even inhaken - Ja, dat heeft het. Ik had een standaard dynamo en kreeg Ryan's 200 ampère en er zijn helemaal geen dimproblemen met alle accessoires aan!-Bob

• Like
Reactions: bsd4083
#10 ·
Bronco Rob said:
Om niet dom te klinken Dustin, maar heeft dit alle irritante "dimmen" verholpen? Het is niemand anders opgevallen, maar vooral in de winter, als ik de cabineventilator op hoog heb staan, met de lichten aan en de radio, en dan iets doe als een knipperlicht aanzetten, dan dimmen de dashboardverlichting en de radio-display mee met het knipperlicht. Niet genoeg om me te laten denken dat ik andere problemen heb dan gewoon te veel stroomverbruik.
Ik had hetzelfde probleem, het deed het alleen 's nachts met de koplampen aan en de ventilatormotor. Ik kwam tot stilstand en de dashboardverlichting dimde flink. De 130 ampère heeft het meeste daarvan verholpen, ik zal nog steeds wat dimmen krijgen, maar nauwelijks.

Het beste is om de stroom te hebben om de kc-lampen stationair te laten draaien zonder de batterij enorm te belasten.

#11 ·
LaNeR88 said:
voor een 88 bronc met een 351W heb ik een late serp alt nodig van Ryan's site? en welke katrol?
Clarko said:
Als je een 87-92 hebt:[/B] je hebt een 2G-alternator. Dit is een vroege serpentine-stijl. Deze kan alleen worden vervangen door de volgende auto's alts: smalle oren non-DOHC Taurus van 96-99, elke 94-95 V8 Mustang, 94-00 V6 Mustang, 94-97 V6 T-Bird/Cougar, 95-98 Windstar & 91-94 V6 Lincoln Continental. De vroege serpentine auto- en vrachtwagen alts op Ryan's site zijn uitwisselbaar, maar de stekker en laadbout zijn anders geklokt om beter in de bedrading te passen.
Het ziet er zo uit:
Image
Omdat het een vrachtwagen is en niet meer dan ongeveer 5000 RPM zal zien, zou ik de kleinste katrol nemen voor de beste lading.

#12 ·
Late Model Man said:
Zullen de dynamo's van de 93-96 V8 Econoline, 97-03 V6 Econoline E-Series of F-150, of 95-01 4.0 V6 Explorer of Ranger direct worden aangesloten op de dynamo-connector op mijn bronco?
Clarko said:
Bronco Rob said:
Lees ik dat goed, de 93 Bronco's zijn een directe swap?
Met een grotere laadkabel en mega zekering, zijn ze dat.
AKA ja!

#14 ·
unixdude said:
Is er een gemakkelijke manier om de 160A of 200A 3G te identificeren? Zijn de 160A en 200A alleen beschikbaar door een 130A 3G te modificeren?
Yep. Je zou een 3g van de sloop kunnen halen, hem demonteren, schoonmaken, een van Ryan's 200 ampère gelijkrichterkits erin zetten, nieuwe lagers, nieuwe borstels/regelaar, en bam, nieuwe 200 ampère dynamo.

#15 · (Edited by Moderator)
(Is de grotere laadkabel en mega-zekering verkrijgbaar in auto-onderdelenwinkels, of moet ik het zelf maken?

Kan ik de grotere laadkabel en mega-zekering bij een auto-onderdelenwinkel krijgen, of moet ik het zelf maken?

Kan ik de laadkabel en mega-zekering als een eenheid kopen bij een auto-onderdelenwinkel, of moet ik het zelf maken?

#20 ·
lightnin said:
Nog een domme vraag. Hebben de 7" en de 8,25" 3g dezelfde behuizing, alleen de bevestigingen zitten dichter bij de behuizing op de 7"? Ik haal er een op van een 94 V6 Mustang en hij heeft de 2 grote gaten. Wilde er gewoon zeker van zijn dat het een 130-5A-alternator is.
Klopt, de dichtere gaten zijn die van de 7", die werken voor serpentine- of v-snaren.

#21 · (Edited by Moderator)
member xl said:
Iemand een idee, ongeveer, hoeveel draad ik hiervoor nodig heb op een 95? (Ik wil het bestellen bij Ryan)
Nou, als je bij Ryan bestelt, lijkt het erop dat je alles kant en klaar krijgt, hij doet het werk.
Zo niet, ga dan gewoon naar Napa en haal 3' of 4' kabel, het kost $.50 per voet. Breng alles op zijn plaats, knip je kabelstukjes, soldeer de koperen verbindingen erop, krimpkous, installeer, en verbaas de menigte met al het sap dat je creëert. Trouwens, ik heb dit op mijn 94 gedaan.

#22 ·
kemicalburns said:
Clarko, ik heb je hierover een pm gestuurd, maar ik dacht dat ik het hier ook zou vragen. Zou de 8.25 op een 390 passen of de 7"? Ik weet zeker dat de achterkant geklokt zou moeten worden en dit zou natuurlijk een V-snaar zijn.
Ja, hier zijn een paar foto's van een 8.25 op een '67 390 Hi-Po. De kloktijd was perfect uit de 92 3.0 Taurus die ik eruit heb gehaald.

#23 ·
lightnin said:
HĂ© Clarko, kun je me een betere foto van je alternatieve beugel bezorgen? Mijn smogpompbeugel staat niet toe dat hij eroverheen zwaait.
Sh*t, ik heb geen V-snaar small block tot mijn beschikking om je te laten zien hoe het moet. Als ik naar je foto's kijk, wil je misschien een 8,25 inch eared 3G kopen.

#24 ·
Dat is een echt geweldige uitwerking. Ik heb mijn brede 3g-bevestiging opgehaald van een 96 Lincoln Mark VIII met een 4.6L-motor erin. De kosten van Pick and Pull waren $ 17,00. Vervolgens kocht ik lagers, een dynamo-harnas, borstels en een regelaar, en een op maat gemaakte 2ga-kabel van Ryan. De enige problemen die ik had met de installatie waren de verbinding van de #2-aansluiting en de verlengpaal, wat kan worden opgelost door de aansluiting een beetje te hervormen of de kleine oren van de verlengpaal te verwijderen. Het andere probleem was met de spannerbeugel op mijn vrachtwagen, die een offset van 1/4 inch had voor de dunnere bevestiging van de 1G. Dat werd opgelost door de spannerbeugel opnieuw vorm te geven.

#25 ·
FCguy said:
Hé jongens. Ik heb een '92 bronco (het vreemde jaar zo lijkt het) met een 302. Ik ben van plan om een 130 ampère van een Mustang of andere toepasselijke auto van de sloop te halen. Ik heb drie vragen.

1: Werkt de 200 ampère kit van de Ford EFI website met deze dynamo?

2: Als de 200 ampère kit past, kan de fabrieksregelaar er dan mee omgaan als deze onder zeer lage belasting staat?

3: Heb ik een nieuwe poelie nodig voor de nieuwe dynamo of kan ik mijn oude gebruiken. Hoe dan ook, wat is de beste maat om te gebruiken (mijn truck heeft nog nooit boven de 4,5k RPM gezien... maar voor de levensduur zou het verstandig zijn om NIET de kleinste maat te gebruiken)
1: Ja.
2: Ja.
3:
Clarko said:
Katrollen: Voor katrollen kun je je oude hergebruiken, waarvoor je soms een heel kleine ring nodig hebt om als afstandhouder te gebruiken als deze ĂĽberhaupt in de 3G-behuizing wrijft, of je kunt een andere maat krijgen.