Bronco Forum - Full Size Ford Bronco Forum banner

PCV-catch can

15K views 49 replies 21 participants last post by  TheWolf  
#1 ·
Hé jongens,

Ik heb een PCV-catch-can gekocht om te installeren samen met mijn nieuwe motor, en ik wilde gewoon vragen: is het de moeite waard om er daadwerkelijk een te hebben? Ik begin me net af te vragen of ik hem wel of niet wil installeren.

Gedachten?

#2 ·
Hallo @MS88Bronc
Ik heb hier ook een tijdje naar gekeken. Wat ik in plaats daarvan probeerde, was de PCV hoger op de slang te verplaatsen van de kleppendeksel naar het inlaatspruitstuk.

Ik heb deze elleboog in de kleppendeksel geïnstalleerd

Ik heb een paar centimeter slang geïnstalleerd van de elleboog naar de onderkant van de PCV-klep.

daarna heb ik de bovenkant van de PCV aangesloten op een vacuümaansluiting op het inlaatspruitstuk.

de slang tussen de elleboog en de onderkant van de PCV werkt enigszins als een catch can die de olie terug laat druppelen naar de kleppendeksel. werkte voor mij

#4 ·
Yo MS88Bronc,
Foto van de carterontluchtingspot in een '85; "...in de lijn tussen de PCV en het inlaatspruitstuk plaatsen. Tussenin een pot toevoegen met 2 gaten aan de bovenkant. Eén is een inlaat en de andere een uitlaat. Aan de inlaatzijde een buis toevoegen met een zeef aan het einde die de olieachtige dampen uit de lucht opvangt. Dus nu heb je frisse lucht die het inlaatspruitstuk ingaat..."
180172

van Chris85xlt (Chris C (Erika)) @ 1985 Ford Bronco Random Pics 2 picture | SuperMotors.net

Je PCV moet zich naast het kleppendeksel aan de passagierskant bevinden...
180170

Omleiding van de vacuümslang in 85-97 Bronco, F-serie & bestelwagens; Uitval van de #8 zuiger of de #8 drijfstang of drijfstanglager met 5.0L en 5.8L motoren. Uitval van de achterste zuiger, drijfstang of drijfstanglager (cilinders 5 & 8). Na bespreking van de situatie met verschillende monteurs is het probleem teruggebracht tot het PCV-systeem. Dit pakt cartergassen op van boven de #8 cilinder en dumpt ze in de achterkant van het inlaatspruitstuk. Miesk5 OPMERKING; Ik weet niet waar Ryan de jaargang en de info over cilinder #5 vandaan heeft... hoogstwaarschijnlijk een typefout....lees meer...
Bron: door Ryan M (Fireguy50)
Omleiding van de vacuümslang in 87-93 Bronco, F-serie & bestelwagens; Uitval van de #8 zuiger of de #8 drijfstang of drijfstanglager; "...Uitval van de #8 zuiger of de #8 drijfstang of drijfstanglager in Ford 5.0L, V-8 benzinemotoren. Oplossing: Leid tijdens de motorinstallatie de vacuümslang van de PCV-klep om. Volg deze stappen: Sluit het 3/8" (pijp) schroefdraadgat in de achterkant van het plenum waar de PCV-klepslang is aangesloten. Boor en tap een 3/8" pijpschroefdraadgat in het midden van het plenum en schroef de PCV-connector erin. Sluit de vacuümslang van de PCV-klep weer aan op de nieuwe locatie. Zorg ervoor dat het afvoergat in de baffle open is. De baffle bevindt zich onder de PCV-locatie in het kleppendeksel. Installateurs die het PCV-systeem hebben omgeleid en het afvoergat van de baffle hebben geopend, hebben geen uitval van cilinder #8 gemeld...
Bron: door fourstarengines.com via web.archive.org

"Positieve carterventilatie (PCV) systeem
Het positieve carterventilatiesysteem (PCV) stuurt cartergassen terug door de motor (6007) waar ze worden verbrand. De positieve carterventilatieklep (PCV-klep) (6A666) regelt de hoeveelheid ventilatielucht en blow-by brandstofdamp naar het inlaatspruitstuk (9424) en voorkomt dat terugslag in het carter terechtkomt. De positieve carterventilatieklep is in verticale positie gemonteerd."

LET OP: Verwijder het PCV-systeem niet uit de motor. Het laten draaien van de motor zonder PCV-systeem vermindert zowel het brandstofverbruik als de motorventilatie. Dit zal de motorprestaties verminderen en de levensduur verkorten.
Typisch PCV-luchtstroomdiagram

180171

ItemOnderdeelnummerBeschrijving
16582Kleppendeksel
2Naar luchtfilteruitlaatbuis (9B659)
36758Carterventilatiebuis
49E926Gasklep
59424Inlaatspruitstuk
66A666Positieve carterventilatieklep

#5 ·
Hé jongens,

Ik heb een PCV-catch-can gekocht om te installeren samen met mijn nieuwe motor, en ik wilde gewoon vragen: is het de moeite waard om er een te hebben? Ik begin me net af te vragen of ik hem wel of niet wil installeren.

Gedachten?
Ik heb een goedkope eBay-can op mijn 351 geïnstalleerd. Ik ben verbaasd over hoeveel rommel hij heeft opgevangen. De moeite waard.

#8 ·
Dit is degene die ik heb. Hoe vaak leeg je hem?
Image
Versleten ringen en blow-by zo erg dat de motor olie in het luchtfilter pompte, dus ik heb er een van Moroso geïnstalleerd...
Image

(oorspronkelijk voor een '87-'93 mustang) TUSSEN het luchtfilter en de PCV-verse luchtinlaat. Ik haalde ~4-6 oz. olie eruit elke keer dat ik tankte...
Image

Toen we de 347 inbouwden, hebben we de catch can teruggeplaatst naar de juiste plek tussen de PCV-klep en de inlaat. Trekt nog steeds een flinke hoeveelheid, maar dit is wat ik elke 5K mijl eruit haal...
Image

Ik ben fan.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

#7 ·
Vergeet deze fitting die naar de beugel wijst lol, ik heb een wijziging aangebracht en hem naar de dop verplaatst zoals in de eerste foto

#10 ·
Ik heb dit gekregen voor mijn nieuwe motor die er binnenkort in gaat. Dus het lijkt erop dat het ongeveer 118 - 177 ml per 8000 km is? Dus leegmaken bij elke olieverversing dan. Ik zal het waarschijnlijk gewoon periodiek controleren om te zien hoeveel het verzamelt.

#11 ·
Je hebt eerlijk gezegd 2 PCV-blikken nodig. Eén aan de zuigzijde en één aan de verse luchtzijde. Eén aan de zuigzijde om voor de hand liggende redenen. Die aan de verse luchtzijde houdt het gasklephuis en de inlaat schoon. Het voorkomt het verkoken van het gasklephuis, vooral als je de met koelvloeistof verwarmde gasklep gebruikt.
Mijn absolute favoriet zijn deze, maar ze zijn aan de dure kant.

Er is een waardevolle optie: Deze lijken identiek te zijn aan de Radium-blikken. Het zijn ofwel klonen ofwel exemplaren die Radium om cosmetische redenen heeft afgekeurd. Ik weet dat we soms afgekeurde exemplaren hebben om cosmetische redenen die we niet naar anodiseerders sturen of die terugkomen van anodiseerders die niet correct kleuren. Ik heb al eerder onderdelen voor deze jongens besteld en heb geen problemen gehad.

Ik ga herhalen wat ik eerder heb gepost over PCV-systemen. Plaats de PCV-klep in het voorste gat, niet in het achterste. Versnellingskrachten duwen olie naar de achterkant van de kleppendeksels en je zuigt uiteindelijk olie aan in plaats van alleen de damp die je wilt. Verse lucht gaat in de achterste lucht. GEBRUIK een PCV-klep omdat je anders te veel aanzuiging hebt in een situatie met hoog vacuüm. Het is een geweldige vacuümregelaar.
Een van de beste artikelen die ik ooit heb gezien en die het hele PCV-systeem en de toepassing van catch cans uitlegt.

#12 ·
Ik ga herhalen wat ik eerder heb gepost over PCV-systemen. Plaats de PCV-klep in het voorste gat, niet in het achterste. Versnellingskrachten dwingen olie naar de achterkant van de kleppendeksels en uiteindelijk zuig je olie aan in plaats van alleen de damp die je wilt.
Dat is gewoon geniaal! Nog nooit gehoord of gelezen.

#15 ·
Mijn MAF-inlaatkanal heeft een lijn van de Y waar het kanaal splitst voor de TB die naar de olievulhals gaat. Mijn nieuwe motor heeft geen vulhals, dus ik heb er een ontluchtingsdop op gezet met een slangfitting om naar het kanaal te lopen. Ik veronderstel dat ik het zou kunnen afdichten en de locaties verwisselen, maar ik moet nadenken over hoe ik dit wil doen.

#16 ·
Wanneer u de 2e catch voor frisse lucht gebruikt, kunt u de inlaatzijde voor de TB of carburateur aansluiten met behulp van het bestaande luchtfilter of gewoon een filter op de catch can plaatsen. Het belangrijkste is dat u olie en oliedampen in de inlaat en TB wilt voorkomen. De meeste mensen realiseren zich niet hoeveel oliedampen er in de frisse lucht naar de TB komen. Ze gebeuren na het uitschakelen van de motor, de hete gassen stijgen op, koelen af en verzamelen zich langs het luchtinlaattraject.

Ik zie graag minimaal 3/8 inch zodat het niet beperkt wordt.

#21 ·
Als je de 2e catch gebruikt voor frisse lucht, kun je de inlaatzijde voor de TB of carburateur aansluiten met behulp van het bestaande luchtfilter of gewoon een filter op de catch can plaatsen. Het belangrijkste is dat je olie en oliedampen in de inlaat en TB wilt voorkomen. De meeste mensen realiseren zich niet hoeveel oliedampen er aan de frisse lucht kant naar de TB gaan. Ze gebeuren na het uitschakelen van de motor, de hete gassen stijgen op, koelen af en verzamelen zich langs het luchtinlaattraject.

Ik zie graag minimaal 3/8 inch zodat het niet beperkt wordt.
Laat ik even controleren of ik het goed begrijp, je installeert geen lucht/olieafscheider op de inlaatleiding om inkomende PCV-lucht te reinigen ("op te vangen"), maar alleen de terugstroom na het uitschakelen van de motor?

Als dat het geval is, hoe oriënteer je dan de inlaat/uitlaat, aangezien deze catch cans directioneel zijn?

#18 ·
Ik neem aan dat dit is om een dode #8 te voorkomen, toch? Ziet ernaar uit dat ik mijn volgende kleine project heb, goed idee, weet niet waarom ik dit nog niet op iets heb gedaan. Samen met het overzetten naar de voorkant.

Weet nog steeds niet zeker waarom een catch can aan de inlaatzijde? Ik heb een carburateurmotor, binnenkort een Sniper EFI-opstelling. Kunt u dat punt verduidelijken?

#20 ·
Ik neem aan dat dit is om een dode #8 te voorkomen, toch?
Voor mij, nee, niet echt. Voor sommigen misschien. Op mijn 351 EFI-inlaat brachten ze de PCV-slang rond naar het bovenste plenum naar een tweede poort in de buurt van de hoofdvacuümtak in plaats van aan de achterkant, in de buurt van de #8 inlaatrunner. Ik doe dit eigenlijk alleen maar om te voorkomen dat de inlaat verstopt raakt met afzettingen. Ik denk dat hoe meer ik kan voorkomen dat dat vuil in de inlaat- en verbrandingskamers komt, hoe beter. De PCV-vacuümpoort op deze inlaat zit onder de hoofdkamer, om zich in alle runners te mengen.
Image

#24 ·
Omdat iedereen dit idee leuk lijkt te vinden, zal ik er wat dieper op ingaan. Ik zal het opsplitsen in de vacuümzijde en de verse luchtzijde. Ook waarom je beide nodig hebt.

Lees en bestudeer dit artikel in de eerste plaats. De diagrammen openen naar grotere foto's als je dat nodig hebt.

Negeer het gedeelte over de AOS (Air Oil Separator), het maakt het project te ingewikkeld. Wat we gebruiken zijn catch cans die de olie anders scheiden.

Wat ik ga bespreken is het gesloten systeem, het diagram in het midden.
180211

De vacuümzijde zijn de blauwe lijnen, verse lucht zijn de bruine lijnen. Geen bikini hier. Degenen die een carburateur gebruiken, kunnen zich de carburateur voorstellen in plaats van het gasklephuis.

Oké, hier gaan we. Pfoe, ik heb meer koffie nodig.

Je wilt de PCV-aansluiting in de meest voorste poort van de kleppendeksel. De reden hiervoor is dat acceleratie de olie naar de achterkant van de kleppendeksel dwingt en je veel van die olie in de separator zuigt, wat leidt tot een verhoogd olieverbruik en frequent legen van de catch can. De klep hoeft niet in de kleppendeksel te zitten, maar in ieder geval ergens in het systeem vanaf de kleppendeksel en de vacuümaansluiting. De andere leiding loopt van de catch can naar een punt na het gasklephuis of de carburateur. Nu je de olie en oliedamp hebt opgevangen, heb je geen vuile inlaat of inlaatpoorten in de kop. Ja, bij sommige inlaatsystemen helpt dit om de dode #8 op te lossen.

Olie en oliedamp in de inlaat verminderen het octaangetal, wat resulteert in voortijdige ontsteking en verminderd vermogen. Je hoort de voortijdige ontsteking misschien niet, maar het gebeurt wel. Nu je de olie en damp hebt geëlimineerd, kun je misschien meer timing gebruiken. Zoals 2 tot 4 graden meer. Je kunt zelfs een of twee mijl aan benzineverbruik winnen.

Ja, je hebt een PCV-klep nodig. Het reguleert het vacuüm. Bij stationair draaien en cruisen beperkt het de hoeveelheid vacuüm in het PCV-systeem. Het voorkomt dat je te veel uit het systeem zuigt. Het elimineert verhoogd olieverbruik en frequent legen van de catch can. Tijdens acceleratie heb je een laag vacuüm, dus gaat hij verder open om meer flow mogelijk te maken. Het is moeilijk te zien op deze foto, maar het blauwe deel van de PCV-klep is taps toelopend.
180222

Oké, laten we naar de verse luchtzijde van het systeem gaan. Je wilt ook aan deze kant een catch can. Het is NIET bedoeld om de lucht te filteren die de motor binnenkomt. Je motorluchtfilter doet dat. Wanneer je een hete motor afzet, ontsnapt er hete oliedamp uit het carter. Als de PCV-klep correct werkt, kan deze aan die kant niet ontsnappen, dus ontsnapt hij aan de verse luchtzijde. Terwijl het afkoelt, condenseert de damp tot een vloeistof. Deze vloeistof verzamelt zich in het gedeelte tussen het luchtfilter en het gasklephuis.

Jullie carburateurmensen worden ook niet overgeslagen. Hoeveel van jullie hebben het deksel van het luchtfilter verwijderd en olie erin gevonden? Waar komt dat vandaan?

Wat gebeurt er als je die motor start? Het wordt in het gasklephuis of de carburateur en in de motor gezogen. NIET wat we willen. Onthoud dat we proberen te voorkomen dat er olie of damp in de motor komt.

Jullie die een gasklephuis gebruiken met koelvloeistofleidingen voor het voorverwarmen van de lucht in koude omstandigheden, hebben een ander probleem. Die verwarming kookt de olie daadwerkelijk en verandert deze in koolstof. Hoeveel van jullie hebben het gasklephuis verwijderd en gezien dat het zwart vanbinnen is of een vastzittend gaspedaal gehad door koolstofophoping? De meeste mensen zeggen dat je de koelvloeistofleidingen van het gasklephuis moet omzeilen. Ja, geen koolstofafzettingen meer, maar dat lost het probleem niet op. Het probleem is het stoppen van die olie en damp die uit de motor komt na het afzetten. Daarom heb je de 2e can nodig.

Voor de vraag over het omkeren van de aansluitingen aan de verse luchtzijde. Bekijk in het systeemdiagram hierboven de bovenkant van beide cans. Aan de vacuümzijde stroomt lucht van de motor naar de bovenkant van de can. Aan de verse luchtzijde stroomt bij draaiende motor lucht van het motorluchtfilter naar de zijkant van de can en via de bovenkant naar de motor. Bij het afzetten komen de hete motordampen in de bovenkant, condenseren en vallen in de can, waardoor de olie in de catch can wordt opgevangen, waardoor wordt voorkomen dat deze in het luchtinlaatsysteem komt. Je wilt beide kleppendeksels aansluiten op de bovenkant van elke catch can.

Ik gebruik graag kleppendekselontluchters met een ingebouwde PCV-klep. Ik verwijder de klep op de verse lucht. Het betekent dat ik een van de ontluchters moet verwijderen om olie toe te voegen. Ik probeer dat te voorkomen door een olievulhals aan de verse luchtzijde toe te voegen.

Ik overweeg om deze vulhals aan de verse luchtzijde toe te voegen. Het is eenvoudig aan te sluiten en de verse lucht wordt aangesloten op de zijkant van de vulhals. Het betekent dat het dicht bij het schutbord zit en het moeilijker kan maken om olie toe te voegen. Je zou het aan de vacuümzijde kunnen plaatsen als je kunt bedenken hoe je ergens in het vacuümsysteem een PCV-klep kunt toevoegen.
Image

Met de Radium- of Racetronix-catch cans hebben ze -10AN O-ring poorten, je kunt een Radium PCV-klep gebruiken die aan de zijkant van de catch can is gemonteerd, niet aan de bovenkant. Let op de pijl en de richting waarin de lucht stroomt. Je kunt ze met een weerhaak voor 3/8 slang of -6 AN krijgen.
Image
Image

Ik hoop dat ik niet iedereen volledig in verwarring heb gebracht. Voordelen van het gebruik van dit type PCV-systeem zijn dat het het olieverbruik vermindert, een vuile inlaat en inlaattraject voorkomt en de motorprestaties verbetert door te voorkomen dat olie en damp de motor binnendringen. Nadelen zijn dat het meer leidingen vereist, meer ruimte inneemt en af en toe de catch cans moet legen.

Ik weet dat ik het vooral over Radium en Racetronix heb gehad. Wat ik zeg is geen marketinghype, maar feiten. Er is geen reden om de Moroso catch cans niet te gebruiken. Ik haat hun term AOS. De term AOS komt uit de vroege dagen toen geblazen jongens pneumatische lucht-olieafscheiders gebruikten voordat mensen als Moroso Radium en Racetronix ze begonnen te maken.

Elk van deze Moroso catch cans of hun universele zouden prima zijn.

#26 ·
Zoals @Hillbilly Heaven zei over het hebben van 2 Catch cans, 1 in de PCV-klep leiding en 1 aan de verse lucht kant, heeft hij gelijk dat wanneer de motor wordt uitgeschakeld, sommige carterdampen hun weg zullen vinden in het gasklephuis en vervolgens in het inlaatspruitstuk, maar de "hoofd" reden is voor de carterdruk onder hoge belasting/vol gas wanneer de PCV-klep gesloten is, duwt alle dampen in de verse lucht inlaat kant en het gaat direct in het gasklephuis en vervolgens het inlaatspruitstuk en dan rechtstreeks in de cilinders. Dus de 2 Catch can zou dit voorkomen en om je vraag @Want2BS8ed te beantwoorden, de inlaatkant staat altijd tegenover waar de olie en dampen vandaan komen, dus de uitlaatkant heeft altijd de gereinigde lucht van de Catch can.
Ik heb hier veel over geleerd in de late jaren 80 en vroege jaren 90 met mijn betrokkenheid bij Turbo Buicks en olie uit de motor blazen op alle zwakke punten; Afdichtingen, pakkingen en waar dan ook. De turbo creëerde zoveel positieve druk dat ik ook een terugslagklep in de PCV-klep leiding installeerde om te voorkomen dat de inlaatspruitstukdruk de PCV-klep overwon en er langs lekte/uitblies in het carter, waardoor overmatige carterdruk ontstond. Ik weet niet of ik dit ooit eerder met iemand heb gedeeld, maar het werkte zeker geweldig en STOPTE alle overmatige carterdruk, wat op zijn beurt ALLE Meervoudige olielekkages STOPTE. Het stopte ook het meeste olie dat in de verse lucht inlaatkant kwam.
In mijn vorige post hierover vroeg ik me af of er een filter nodig was op een Catch can, nou, voor de PCV-klep kant zijn ze DEFINITIEF NIET nodig, maar voor de 2e Catch can in de verse lucht inlaatkant op een systeem waar de verse lucht vandaan komt een filter op de kleppendeksel of met andere woorden een open systeem dan zou de Filter DEFINITIEF NODIG zijn.

• Like
Reactions: Want2BS8ed
#28 ·
Mijn inlaat was super vies, ik dacht erover om de inlaat PCV te veranderen in een uitlaat carterontluchtingssysteem. Ik hoef alleen maar een gat stroomafwaarts te boren en het in een hoek te plaatsen, het wordt geleverd met een terugslagklep voor het geval je een backfire of iets dergelijks hebt.

Image

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

#32 ·
@Hillbilly Heaven en @Stevo440, bedankt voor de uitleg. Traag van begrip, maar de stukjes passen nu in elkaar.

Het naar boven halen van het olieachtige PCV-filter in de filterbox (en waarom @Steve440) was het ah-ha moment voor mij.

Wie wist er toen ik de bus oorspronkelijk installeerde om mijn blow-by probleem op te lossen dat ik eigenlijk iets goed deed!!

Gelukkig is er voldoende ruimte aan de andere kant van de Moroso-beugel om een tweede unit te monteren.

Nogmaals, waardeer het dat je de tijd hebt genomen om het gesprek terug te brengen tot de laagste gemene deler... mij!

• Like
Reactions: Hillbilly Heaven
#33 ·
Mijn vraag gaat dus over het mediafiltratiesysteem op de cans. Beide dezelfde relatieve prestaties? Of is de ene beter dan de andere?

#34 ·
Ik heb nog geen vragen of onderwerpen gepost, maar ben onlangs een paar opmerkingen gaan plaatsen in andere threads. Ik heb FSB echter uitgebreid gelezen sinds we onze Bronco in 2017 kochten.

Deze post was echt een eye-opener. Ik heb altijd de zware olie/vetophoping van de PCV-slang opgemerkt, maar ik heb het gewoon geaccepteerd en alles stroomafwaarts schoongemaakt.

Na het bekijken van de brede prijsklasse van PCV catch cans, is er een verschil in prestaties tussen degenen die een laag micronfilter hebben versus de ontwerpen die roestvrijstalen filtratiemedia gebruiken?

En de prijzen variëren sterk, van ongeveer $20 tot ruim $300. Mijn 1989 Bronco 5.0L EFI is een semi-dagelijkse bestuurder en af en toe vis- en skitrips, geen zware offroad-activiteiten.

Sommige merken, zoals Moroso, stellen ook dat ze "niet legaal zijn voor verkoop of gebruik op voertuigen met emissiecontrole". Ik ben in Californië en moet voldoen aan de smogbeperkingen, dus dat merk is geen optie.

Ik weet dat de leden vaak hebben benadrukt: "Je krijgt waar je voor betaalt", maar valt de PCV catch can-oplossing ook onder deze waarschuwing? Ik ben me er zeer van bewust bij het kopen en installeren van mechanische en elektrische onderdelen.

Mijn vraag gaat dus over het mediafiltratiesysteem op de cans. Beide dezelfde relatieve prestaties? Of is de ene beter dan de andere?
Het doel van de catch can is niet om de olie eruit te filteren, maar om deze van de lucht te scheiden en gescheiden te houden.

Ik heb een roestvrijstalen wollen scrubby uit de keukenreinigingsafdeling in de mijne gebruikt.

#35 ·
Ik heb wat tijd besteed aan het lezen van deze thread en heb zeker veel geleerd over het belang van het PCV-systeem en de catch can. Hoe dan ook, vorige week moest ik mijn bovenste inlaat verwijderen. Mijn Bronco wordt niet vaak gereden (wat ik beter moet doen), dus er zat behoorlijk wat opbouw in de inlaat. Toen ik de inlaat omdraaide om hem schoon te maken, kwam er behoorlijk wat olie uit een van de runners. Mijn PCV-systeem komt van de achterkant van de kleppendeksel aan de passagierskant en gaat dan in een elleboog waar het vervolgens omhoog en in een van de poorten in het midden van de inlaat gaat. Ik denk dat ik er baat bij zou hebben om ergens een catch can in de lijn te plaatsen, maar ben benieuwd waar de beste plek zou zijn. Bedankt.

#36 ·
Het hangt ervan af.

Zeer beperkt gebruik (en met carburateur, wat minder gevoelig is voor de ophoping van deeltjes op de gasklep), doe ik er niets mee.
Hoge prestaties atmosferisch, zal ergens in de lijn met PCV een catch can gebruiken.
Gedwongen inductie, ik elimineer de PCV-klep helemaal (en in feite de standaard routing van het PCV-systeem).
Ik verwijder de PCV en sluit nog twee leidingen aan op elke kleppendeksel. De verwijderde PCV-leiding gaat naar de eerste catch can, de kleppendeksel leidingen gaan naar de tweede catch can. De uitlaat van beide cans gaat naar de aarde. Voor deze motoren met meestal beperkt gebruik, ververs ik de olie vaker vanwege het verlies van PCV-reiniging. Ik heb te veel afdichtingen gehad die eruit geblazen zijn, op motoren die oorspronkelijk niet voor boost waren ontworpen.
(Het is veel gemakkelijker om vaker olie te verversen dan een achterste hoofdafdichting opnieuw te moeten doen).

#38 ·
@jermil01 Houd de PCV-klep vast, voeg een slang toe die van de PCV-klep van de kleppendeksel naar de catch can gaat en dan terug naar de inlaat. In principe wil je het huidige PCV-systeem onderbreken met een catch can. Hoewel, als je te gek wordt met de lengtes, je in een situatie kunt komen waarin het niet heet genoeg loopt om het condensaat kwijt te raken (waarschijnlijk minder een probleem omdat je in Florida bent) een heel reëel probleem hierboven waar ik ben

Alle info in deze thread is goed spul. Als je nog nooit een catch can hebt gebruikt, zul je waarschijnlijk geschokt zijn hoeveel ze verzamelen in het typische olieverversingsinterval van 3-5k mijl. Als je het voertuig gebruikt voor SLEEPDIENST of zwaar gebruik, zou ik ze vaker controleren/leegmaken
Bedankt @CrazyBRONCOguy, dat was wat ik van plan was te doen, toen ik deze video bekeek en de man er een inline installeerde van de nek van de olie-vulopening naar de luchtinlaatslang. Ik weet dat @Hillbilly Heaven zei dat het geen slecht idee was om er twee te hebben. Als ik met één zou beginnen, lijkt het logisch om met die van de PCV naar de inlaat te gaan.

#40 ·
Mijn maatje Steevee

Volg hem al een tijdje.

Ik heb er een op mijn 1996 gezet. Het geeft me een beter gevoel over mezelf .... Ik heb nog geen olie gekregen ..... maar wie maakt het echt iets uit.

Ik zou denken dat elke vorm van boost er zeker een vereist ... of als je vermoeide motor olie langs de ringen laat gaan ... maar mijn 1996 is zo strak als een trommel.

Ik denk dat de TB-opbouw meer komt van jaren en jaren van kleine hoeveelheden oliedamp .... niet van daadwerkelijke aërosol-oliedruppels die er langs komen.

Het is niet zo dat het iets beschadigt.

#42 ·
@jermil01 Eens dat het het beste is om er 2 te hebben, ik zou eerst de PCV-kant doen, zoals je zei. Uit mijn ervaring met een gezonde motor zou de "verse luchtzijde" er nauwelijks iets in moeten krijgen. Ik heb er 2 op de meeste van mijn speeltjes en heb nooit meer dan een kleine nevel in de niet-PCV-kant.

Eens met @Want2BS8ed over de bovenstaande antwoorden. Ik zal echter toevoegen dat als je bij 5.0/5.8 blijft, je catch cans kunt krijgen die gemakkelijk genoeg werken met toekomstige motoren. Ik beschouw deze als een onderhoudsitem, net als het toevoegen van een externe transmissiefilter of -koeler.