Omdat iedereen dit idee leuk lijkt te vinden, zal ik er wat dieper op ingaan. Ik zal het opsplitsen in de vacuümzijde en de verse luchtzijde. Ook waarom je beide nodig hebt.
Lees en bestudeer dit artikel in de eerste plaats. De diagrammen openen naar grotere foto's als je dat nodig hebt.
Negeer het gedeelte over de AOS (Air Oil Separator), het maakt het project te ingewikkeld. Wat we gebruiken zijn catch cans die de olie anders scheiden.
Wat ik ga bespreken is het gesloten systeem, het diagram in het midden.
De vacuümzijde zijn de blauwe lijnen, verse lucht zijn de bruine lijnen. Geen bikini hier. Degenen die een carburateur gebruiken, kunnen zich de carburateur voorstellen in plaats van het gasklephuis.
Oké, hier gaan we. Pfoe, ik heb meer koffie nodig.
Je wilt de PCV-aansluiting in de
meest voorste poort van de kleppendeksel. De reden hiervoor is dat acceleratie de olie naar de achterkant van de kleppendeksel dwingt en je veel van die olie in de separator zuigt, wat leidt tot een verhoogd olieverbruik en frequent legen van de catch can. De klep hoeft niet in de kleppendeksel te zitten, maar in ieder geval ergens in het systeem vanaf de kleppendeksel en de vacuümaansluiting. De andere leiding loopt van de catch can naar een punt na het gasklephuis of de carburateur. Nu je de olie en oliedamp hebt opgevangen, heb je geen vuile inlaat of inlaatpoorten in de kop. Ja, bij sommige inlaatsystemen helpt dit om de dode #8 op te lossen.
Olie en oliedamp in de inlaat verminderen het octaangetal, wat resulteert in voortijdige ontsteking en verminderd vermogen. Je hoort de voortijdige ontsteking misschien niet, maar het gebeurt wel. Nu je de olie en damp hebt geëlimineerd, kun je misschien meer timing gebruiken. Zoals 2 tot 4 graden meer. Je kunt zelfs een of twee mijl aan benzineverbruik winnen.
Ja, je hebt een PCV-klep nodig. Het reguleert het vacuüm. Bij stationair draaien en cruisen beperkt het de hoeveelheid vacuüm in het PCV-systeem. Het voorkomt dat je te veel uit het systeem zuigt. Het elimineert verhoogd olieverbruik en frequent legen van de catch can. Tijdens acceleratie heb je een laag vacuüm, dus gaat hij verder open om meer flow mogelijk te maken. Het is moeilijk te zien op deze foto, maar het blauwe deel van de PCV-klep is taps toelopend.
Oké, laten we naar de verse luchtzijde van het systeem gaan. Je wilt ook aan deze kant een catch can. Het is NIET bedoeld om de lucht te filteren die de motor binnenkomt. Je motorluchtfilter doet dat. Wanneer je een hete motor afzet, ontsnapt er hete oliedamp uit het carter. Als de PCV-klep correct werkt, kan deze aan die kant niet ontsnappen, dus ontsnapt hij aan de verse luchtzijde. Terwijl het afkoelt, condenseert de damp tot een vloeistof. Deze vloeistof verzamelt zich in het gedeelte tussen het luchtfilter en het gasklephuis.
Jullie carburateurmensen worden ook niet overgeslagen. Hoeveel van jullie hebben het deksel van het luchtfilter verwijderd en olie erin gevonden? Waar komt dat vandaan?
Wat gebeurt er als je die motor start? Het wordt in het gasklephuis of de carburateur en in de motor gezogen. NIET wat we willen. Onthoud dat we proberen te voorkomen dat er olie of damp in de motor komt.
Jullie die een gasklephuis gebruiken met koelvloeistofleidingen voor het voorverwarmen van de lucht in koude omstandigheden, hebben een ander probleem. Die verwarming kookt de olie daadwerkelijk en verandert deze in koolstof. Hoeveel van jullie hebben het gasklephuis verwijderd en gezien dat het zwart vanbinnen is of een vastzittend gaspedaal gehad door koolstofophoping? De meeste mensen zeggen dat je de koelvloeistofleidingen van het gasklephuis moet omzeilen. Ja, geen koolstofafzettingen meer, maar dat lost het probleem niet op. Het probleem is het stoppen van die olie en damp die uit de motor komt na het afzetten. Daarom heb je de 2e can nodig.
Voor de vraag over het omkeren van de aansluitingen aan de verse luchtzijde. Bekijk in het systeemdiagram hierboven de bovenkant van beide cans. Aan de vacuümzijde stroomt lucht van de motor naar de bovenkant van de can. Aan de verse luchtzijde stroomt bij draaiende motor lucht van het motorluchtfilter naar de zijkant van de can en via de bovenkant naar de motor. Bij het afzetten komen de hete motordampen in de bovenkant, condenseren en vallen in de can, waardoor de olie in de catch can wordt opgevangen, waardoor wordt voorkomen dat deze in het luchtinlaatsysteem komt. Je wilt beide kleppendeksels aansluiten op de bovenkant van elke catch can.
Ik gebruik graag kleppendekselontluchters met een ingebouwde PCV-klep. Ik verwijder de klep op de verse lucht. Het betekent dat ik een van de ontluchters moet verwijderen om olie toe te voegen. Ik probeer dat te voorkomen door een olievulhals aan de verse luchtzijde toe te voegen.
427 Cobra & Replica Sales and Service. Complete hand built cars and loads of informative pages on Insurance, Specifications, Options, Photos and more! For the 427 SC, AC, Shelby Cobra, Superformance Mk-III, Factory Five, Shell Valley, ERA, and more...
performanceunlimited.com
Ik overweeg om deze vulhals aan de verse luchtzijde toe te voegen. Het is eenvoudig aan te sluiten en de verse lucht wordt aangesloten op de zijkant van de vulhals. Het betekent dat het dicht bij het schutbord zit en het moeilijker kan maken om olie toe te voegen. Je zou het aan de vacuümzijde kunnen plaatsen als je kunt bedenken hoe je ergens in het vacuümsysteem een PCV-klep kunt toevoegen.
www.trickflow.com
Met de Radium- of Racetronix-catch cans hebben ze -10AN O-ring poorten, je kunt een Radium PCV-klep gebruiken die aan de
zijkant van de catch can is gemonteerd, niet aan de bovenkant. Let op de pijl en de richting waarin de lucht stroomt. Je kunt ze met een weerhaak voor 3/8 slang of -6 AN krijgen.
Billet 10AN ORB PCV Valves
www.radiumauto.com
Ik hoop dat ik niet iedereen volledig in verwarring heb gebracht. Voordelen van het gebruik van dit type PCV-systeem zijn dat het het olieverbruik vermindert, een vuile inlaat en inlaattraject voorkomt en de motorprestaties verbetert door te voorkomen dat olie en damp de motor binnendringen. Nadelen zijn dat het meer leidingen vereist, meer ruimte inneemt en af en toe de catch cans moet legen.
Ik weet dat ik het vooral over Radium en Racetronix heb gehad. Wat ik zeg is geen marketinghype, maar feiten. Er is geen reden om de Moroso catch cans niet te gebruiken. Ik haat hun term AOS. De term AOS komt uit de vroege dagen toen geblazen jongens pneumatische lucht-olieafscheiders gebruikten voordat mensen als Moroso Radium en Racetronix ze begonnen te maken.
Elk van deze Moroso catch cans of hun universele zouden prima zijn.
Ford
www.moroso.com